Rutor, cirklar och hjärtan

...det är sånt som har varit på kroken på sista tiden. Det och stora funderingar på vem virkningen tillhör egentligen? Spridning av bilder och gratismönster på nätet... 
Alltså det finns så mååååånga olika sidor på nätet med gratismönster. Det finns nästan lika många med bilder ur virkböcker, tydliga bilder på diagrammen så du kan virka utan att köpa boken. 
Jag har inga problem alls att virka av en bild och få det någorlunda lika och köper jag mönster gör jag oftast om mönstret efter eget tycke och smak. 
Det är inte lätt att hitta ursprunget och originalet och bara för att en person kommit på en sak med virkning någonstans betyder det inte att någon annan samtidigt kommer på samma sak. Vem tillhör mönstret då? Kan man ta patent på hantverk? Jag har ingen aning? 
Googla ordet "crochet" och efter det googla ordet "crochet" med valfritt eng ord efter och du får miljoner träffar... Googla "crochet pattern" och wow! en helt ny värld visar sig. 
Jag tycker nog att virkning i sin helhet kan vara gratis. Jag delar gärna med mig av tips och trix jag lärt mig under åren...jag köper samtidigt virkböcker. Har massor av dom. Men jag har förståelse för dom som sitter och tar sig tid att skriva ner mönster och sen vill ha en slant för tiden man lagt ner. Inget konstigt med det. Konstigt blir det däremot om någon annan redan har gjort något liknande med aldrig skrivit ett mönster på det och nu sitter någon annan och tjänar pengar på det som man själv virkat flera år innan...
Rörigt och omständigt blir det och skapar många onödiga bråk i virkvärlden... Så trist. 

Rörigt inlägg det här oxå :D Har bara gått och funderat lite ett tag. 
Här är ett exempel: 
Jag virkar en filt från ett mönster ur stora boken om virkning. Några månader senare hittar jag ett liknande mönster på en blogg. Inte lika men liknande. Jag virkar en sån filt oxå. 
Ett år senare hittar jag i en blogg ett exakt lika mönster som finns i boken på filten utan hänvisning till boken. Hur blir det då? Filten har virkats från olika ställen i många år. Sen 1980 talet minst men vems är mönstret? Är det rätt att sälja det i en bok? Är det rätt att lägga ut det gratis? 
Snurrigt värre. 

Hursom har jag bestämt mig att från och med nu när någon frågar om mönster så hänvisar jag till olika sidor på nätet eller böcker. Hittar jag inget mönster på nätet som är lika mitt så delar jag inget mönster. Törs inte hamna i någon konflikt med någon som är beväpnad med krok!  Puss på er som fortfarande följer min blogg fast jag bara bloggar antingen intensivt eller sporadiskt ;)  




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

virkatbymalin.blogg.se

Jag är en virkfantast som virkar varje ledig stund med andra ord... ...Här virkas det för fullt :) Jag virkar på beställning och kommer även att lägga upp en del alster till försäljning. Om du hittar något du vill ha så skriv bara en kommentar :) följ mig gärna på instagram: @nillams heter jag där

RSS 2.0